Transparens och kreativitet viktigt för digital marknadsföring

Hur ska man göra för att sticka ut ur mängden, behålla sina kunder och inte förlora fokus på kreativiteten?

När det kommer till digital marknadsföring är aktörer på marknaden närmast i det oändliga. Med Millstone Group har du en byrå som hjälper dig nå din målgrupp genom de mediekanaler som är mest relevanta för dig. Med mätbarhet som stor framgångsfaktor kan du se hur nära du ligger dina målsättningar hela tiden, och slipper gissa.

Marknadsföring kräver transparens och mätbarhet

Det är nämligen bristen på transparens som annars är något som spär på den redan växande inhouse-trenden. I en artikel i Dagens Media går det till exempel att läsa om hur 87 procent av beslutsfattare är oroade över mediebyråers öppenhet och ärlighet, enligt en helt nygjord undersökning. Det gör att allt fler låter egna medarbetare sköta den digitala marknadsföringen, men kanske till ett sämre resultat och större kostnader. Ökad kontroll och effektivitet är viktiga faktorer till varför allt fler väljer att sköta sin egen annonsering och digitala marknadsföring på det stora hela. Det visar sig dock att många företag har alldeles för bristande resurser för att bygga upp inhouse-team, samt att det finns en stor oro för att return on investment har för stort fokus så att kreativiteten skadas i arbetet.

Youtube, reklamfilmer och appar

Apropå marknadsföring så ökar närvaron på YouTube, som är en konkurrent till TV:n och där målgruppen är betydligt yngre. Vilka blev egentligen årets mest sedda reklamfilmer på videojätten? I en artikel i Resumé är det följande:

  • Alexa Loses Her Voice – Amazon Super Bowl LII Commercial
  • YouTube Music: Open the world of music. It’s all here.
  • OPPO F7 – Real Support Makes Real Hero
  • Nike – Dream Crazy
  • Turkish Airlines: Safety Video with The LEGO Movie Characters

Vidare, något för den som är rädd för att fokus på pengar kan skada kreativiteten, läs följande:

”Hur kan frågesporten Primetime med start för tio månader sedan och med noll kronor i marknadsföring ha drygt 100 000 tävlande till live-sändningen varje kväll klockan 20.00 trots att vinnarna som klarar sig igenom alla elva frågor bara får ett par kronor?” Källa: Veckans Affärer

Svaret är enligt vd:n själv att pengar aldrig har varit målet utan att tanken i stället är att engagera spelare utifrån mottot ”Never get boring”.