Tänk nytt med profilartiklar

Utbudet av profilartiklar är större än någonsin, och det handlar inte längre enbart om pennor och godis med företagsloggan på. Den stora spännvidden gör att man kan hitta produkter med riktigt hög kvalitet.

Den här sajten handlar till övervägande del om profilkläder. Men det finns även många andra typer av prfilartiklar, som kan användas för att marknadsföra ett företag. Hur ska man tänka med profilartiklar?

Produktsajten, där det går att köpa många typer av profilartiklar, finns det även flera råd som rör inköp av profilartiklar.

  • Välj en produkt som mottagaren kan ha glädje och/eller praktisk nytta av. För att lyckas med detta måste ni indentifiera er målgrupp. Är det kvinnor eller män, unga eller gamla, bor de i stan eller på landsbygden? Vad arbetar de med? Ett varningens finger ska dock höjas mot att ta målgruppsanspassningen för långt. Arrangörerna av Vårruset fick kritik när de delade ut en goodie bag som bland annat innehöll tamponger. I den här artikeln bemöter de kritiken.
  • Om produkten ska delas ut på ett event, t.ex. en mässa, är det viktigt att personalen bär profilkläder som anknyter till produkten som delas ut. Ska ditt företag dela ut köksknivar kan ni ha tröjor där det står ”Företag XX – den skarpaste kniven i lådan”.
  • Vilken typ av image har ert varumärke? Är det exklusivt eller inte? Ju mer exklusivt varumärket är, desto mer exklusiva give-aways bör man också ha. Avgörande bör vara kvaliteten på produkterna som delas ut.
  • Hur ska produkterna märkas med ert varumärke? Det finns många tekniker, som brodyr, olika typer av tryck, gravyr eller prägling. Olika tekniker passar för olika material, men också för olika användningsområden.

Vårruset startarKan ni stå för vad ni delar ut?

Det blir allt vanligare att ett tredje företag får i uppdrag att plocka ihop en goodie bag som sedan delas ut vid ett event. Det var så den omtalade Vårruset-påsen komponerades, vilket man kan läsa mer om här. På Grammy-galan delades också en goodie bag ut, och den innehöll en del riktigt märkliga saker, om man ska tro Café.

Nu är det nog ingen som läser detta som kommer att arrangera en Grammy-gala. Men det finns en viktig lärdom här, och det är att det är viktigt att kunna stå för det man delar ut, och känna att det är i linje med hur företaget uppfattas och vill uppfattas. Vad har t.ex. tamponger med löpning att göra? På många motionsevenemang delar man ut saker som sportdryck eller kuddar som kan läggas i skor för att få dem att lukta mindre. Lite förutsägbart kanske, men användbart. Dessutom riskerar man inte att brännmärkas som antifeminist för att ha delat ut det.

Av denna anledning kan man anlita en konsult som hjälper till med att hitta lämpliga produkter som säger det som man vill förmedla. Var dock noga med att konsulten inte har avtal med vissa leverantörer, och enbart förespråkar dessa produkter. En bra konsult ska ge de bästa tipsen för just ditt företag.