Så använder du gatupratare bäst

Ett företag som är markbaserat har fördelen med att aktivt kunna arbeta med sin skyltning och reklam, en sysselsättning som är både rolig och kräver en uns av pragmatism i vissa lägen. Här finns några bra tips att ta till sig för dig som arbetar markbaserat!

Gatupratare och trottoarställ finns i mängder av varianter och kan var till för att hänvisa någon till ens butik, berätta om det är öppet eller stängt eller för att marknadsföra ett tillfälligt erbjudande. Mäklare använder dem för att peka ut en pågående visning, muséer skyltar aktuella och kommande utställningar. Den har utöver det en massa andra praktiska finesser som att informationen är utbytbar och frammanar intresse med sin kortfattade och lättillgängliga information.

Gatuprataren förlänger din verksamhet

Det finns med andra ord många anledningar att se över sin markbaserade marknadsföring. På internet pågår just nu en intressekonflikt där konsumenterna på olika sätt försöker undvika reklam eftersom de ser den som störande moment. Däremot är det sällan någon blir irriterad av gatupratare och trottoarställ – de hjälper en ju ofta att orientera sig i staden bland kaféer och annat som erbjuds. Dessutom finns det tydliga riktlinjer och regler när det gäller att sätta upp dem, vilket inte alls är lika reglerat på internet. Framför allt har det handlat om att många personer med olika funktionsvariationer betraktar dem som ett störande hinder många gånger, skriver bland annat barometern.se.

Följer man riktlinjerna korrekt så behöver dock ingen drabbas negativt av denna typ av skyltning. Istället kan det bli en kreativ förlängning av verksamheten där man kan prova olika sätt att marknadsföra sitt erbjudande enkelt, eftersom det bara är att byta ut affischen eller texten under plasten. Tips på hur du kan använda din skylt kan vara:

  • Försök hålla dig kortfattad, eftersom fördelen med gatupratare och trottoarställ är att folk gillar att kasta en kort blick på den när de passerar.
  • Sno, inspireras och skapa eget! Gå runt och se hur andra skyltar. Kanske upptäcker du vad många gör bra – men du kommer också se vad du själv tycker är dåligt och själv borde undvika.
  • Variera dig. Handskrivna meddelanden är snyggt och ser tillfälligt ut, vilket gör att det kan skapa köplust hus förbipasserande. Däremot är en snyggt utformad och grafiskt designad affisch också snyggt och ger ett stabilt och långvarigt intryck.
  • Hantera klagomålen. En del kunder väntar inte med att klaga på något budskap. Om kunderna upplever att det som står på din skylt är vilseledande bör du ta till dig det.