Nya och gamla metoder för marknadsföring

Det finns många sätt att marknadsföra ett företag, genom allt från profilkläder till pennor. Vad som fungerar allra bäst är dock att låta medarbetarna sköta marknadsföringen, och verka som ambassadörer för företaget.

Hur når man ut med sin marknadsföring? Detta blir allt svårare, i takt med att ”bruset” ökar och marknadsföringsmetoderna blir allt mer kreativa. Företeelser som native advertising, influencer marketing och liknande gör också att många konsumenter idag misstror allt de läser, ser och hör. Så hur ska man göra för att nå fram?

Profilartiklar och profilkläder är en form av marknadsföring som de flesta företag, och även många myndigheter och ideella organisationer, använder sig av i större eller mindre utsträckning. Det kan handla om att dela ut pennor på en mässa, eller om att beställa profilkläder som medarbetarna kan använda på sin fritid. Men det finns ett nytt, och kanske smartare, sätt att låta medarbetarna bli en del av marknadsföringen.

Advocate marketing – vad är det?

Glad anställd på kreativ arbetsplatsVem är den bästa ambassadören för ett företag: en kändis som har gått betalt för att tala väl om företaget, eller någon som jobbar där och som därför kan verksamheten utan och innan? Det sistnämnda är kärnan i det som kallas advocate marketing.

Genom att de anställda delar nyheter om företaget i sina egna kanaler bidrar de till att öka försäljningen, men framför allt ger de företaget ett mänskligt ansikte, skriver Internet World. Det kan vara svårt att komma igång med detta, om man inte har en plan för hur det ska göras. Inte minst handlar det om att bestämma hur man kan formulera sig, och se till att alla anställda vet var de kan hitta information om företaget, information som de kan dela i sina egna sociala kanaler.

De som gör advocate marketing riktigt bra kan få in leads via medarbetarnas egna sociala kanaler. Än så länge finns inga experter på området att anlita, däremot finns det flera goda exempel.

Profilprodukter och advocate marketingIphone och anteckningsbok

Advocate marketing kan samspela med profilprodukter på olika sätt. Många har nog sett de bilder som delas och gillas friskt på LinkedIn, där anställda visar vad de fått i välkomstgåva på sin nya arbetsplats. Den som ger något riktigt bra kan räkna med en hel del uppmärksamhet, utan att man behöver betala för det. Dessutom är det ett sätt att visa de nyanställda att man tror på dem.

Förutom att ge friskvårdsbidrag har det blivit allt vanligare med gemensam träning eller motion på många arbetsplatser. Det kan handla om löpning, crossfit eller något helt annat. Med profilkläder i funktionsmaterial blir det enkelt att skapa uppmärksamhet för företaget även i dessa sammanhang. Kanske kan medarbetarna dela även bilder från träningen. Om de är intresserade av hälsa och träning är sannolikheten för detta stor.

Det är lätt att göra fel när man arbetar med influencers. Visst finns det fallgropar också när det gäller advocate marketing, men i och med att man känner sina kollegor bättre än man känner personer som är kända på internet är riskerna inte lika stora.