Marknadsföring på rätt sätt

Många spår att influencers och deras videor online är det framtida sättet att göra reklam på, men än så länge tycks det inte vara helt klart för varken bloggare eller medier hur man får använda sig av denna form av marknadsföring.

 

I ett annat inlägg har det skrivits om profilreklam som stärker kännedomen om ett varumärke. Det som dock nämns i artikeln är att den digitala marknadsföringen blir allt större, vilket i sig kan förvirra de som är vana vid mer traditionell marknadsföring.

 

Rekommendationer som är dold marknadsföring

 

I en artikel i SVT går det att läsa om hur barn ofta utsätts för otillåten marknadsföring och smygreklam. På mediedagarna i Göteborg nyligen presenterades en ny studie med namn ”Barn, unga och dold reklam”. Det handlar om att populära bloggare, som nuförtiden kallas för influencers, rekommenderar sina följare att använda en produkt som de blir betalda för att rekommendera – något som i sig inte går fram av texten eller videon. Nu har flera fällningar av populära videobloggare gjort att man fått upp ögonen för detta beteende och frågan om otillåten marknadsföring har blivit ett het debatteraat ämne i mediesvängen.

 

Många av de influencers som finns i Sverige har fler prenumeranter än Sveriges största dagstidningar. Dessa finns också på plattformar, som till exempel Youtube, som är en av de mest populära medieformerna hos barn och unga. Så medan nyhetsmedierna kämpar med sina reklamintäkter så går det med full fart framåt för influencers. Dock är inte regelverket helt anpassade efter dessa och den nya marknad de skapat på väldigt kort tid.

 

Det växer oerhört snabbt. Digital reklam ökade med 20 procent mellan 2015 och 2016, medan ”influencer marketing” ökade med det dubbla – SVT

 

Detta kan vara det framtida sättet att på ett lyckat sätt nå ut med sitt reklambudskap, även om det krävs regler kring hur det får paketeras och sändas ut.