Marknadsföring online allt populärare

Världen över satsas det allt mer på digital marknadsföring, men alla företag är inte lika snabba på bollen trots att man tydligt kan se lönsamheten av att byta ut klassisk marknadsföring mot den digitala – men enligt en undersökning är det väl värt att göra just detta.

I en undersökning som tidningen Reuters gjort har man kommit fram till att investeringarna som företag gör i digital marknadsföring har ökat riktigt ordentligt de senaste åren. Men det är långt ifrån alla svenska företag som faktiskt tagit steget till att flytta hela eller i alla fall delar av sin marknadsföring online. Men på det stora hela, globalt sett, har dock investeringarna ökat med upp mot 100 miljarder dollar, och största marknaderna hittas i USA och i Storbritannien. Där har man ökat sina investeringar med 44 procent.

Därför ökar investeringarna online

En starkt bidragande faktor till varför företag flyttar sina budgetar online i stället för att fortsätta marknadsföra i traditionella kanaler såsom tv och radio har att göra med mätbarheten. Enligt ComputerSweden har detta till stor del att göra med att företag idag vill se vart exakt marknadsföringsbudgeten tar vägen – och det kan man inte se när man inte marknadsför på nätet. Likaså får företagen mer kontroll över marknadsföringen och kan förflytta reklamavdelningen internt i stället för att behöva förlita sig på extern hjälp. På så vis kan de själva nå direkt till sina konsumenter via såväl sociala medier som genom sökordsoptimering och annonsering på till exempel Google och slipper mellanhänder.