Locka med bra skyltning

Om du har en butik så är skyltfönstren ditt fysiska ansikte utåt. Till skillnad från dina anställda och dina varor så är skyltfönstret öppet dygnet runt, och därför är det viktigt att det hela tiden är på topp. Det spelar ingen roll vad du säljer; oavsett dina varor så finns det vissa ”grundregler” vad gäller skyltning som kan vara värdefulla att känna till.

Att skylta är en konst i sig och därför kan du behöva hjälp med att sätta upp skyltning på rätt sätt. Även om du är den som kan din affär bäst så är det inte garanterat att du är lika säker på hur skyltfönstren bäst kan nyttjas för att du ska locka till dig så många kunder som möjligt. Här kommer några enkla tips och förslag.

Gör en klar och tydlig skyltning

Se till att det är mycket klart och tydligt vad det är du säljer. Det kan låta som en självklarhet, men faktum är att vissa proppar sina skyltar med så många föremål att det dels är svårt att avgöra vad som säljs, dels blir tröttsamt för ögonen. Genom att visa dina varor på ett rent och självförklarande sätt ser kunden vad du har och vilken stil du är inriktad på. Om du exempelvis har en klädbutik så visar du det senaste och snyggaste som du har och om det är en hälsokostbutik kan du gärna inkludera förklarande texter som är lättlästa. Visa också priserna så att kunden kan bestämma på egen hand om han eller hon tycker att det är värt att gå in.

Väck nyfikenhet och ändra ofta

Precis som hemsidor på nätet så är ett vanligt misstag att ha samma skyltning för länge. Med allra största sannolikhet så är det ofta samma personer som går förbi din butik och för att behålla deras intresse gäller det att du varierar dig. Var inte rädd för att låta folk tänka till lite eller till och med interagera, till exempel genom att ställa en fråga, ha ett roligt bildspel eller utannonsera en tävling. Ju mer originell du är, desto längre kommer ditt potentiella klientel spendera framför ditt skyltfönster.