Hur man väljer profilreklam

Reklam via produktmedia har blivit allt mer populärt och svenskarna tackar gladeligen ja till trycksaker som tröjor och pennor. Dock finns det några saker man som företagare kan ha i åtanke när man väljer sin profilreklam, för att effektivisera det hela.

 

Produktmedia är ett medieslag som innefattar presentreklam, reklamprylar och giveaways, och enligt en undersökning från IRM, institutet för reklam- och mediestatistik, omsätter denna reklamtyp hela 5,2 miljarder kronor i Sverige idag. Så många som var tredje svensk har en logomärkt produkt som exempelvis en tröja eller penna, skriver Resumé, och hela 85 procent av svenskarna säger sig även uppskatta att ha denna typ av produkter i sin vardag.

 

Hur väljer man rätt typ av profilprodukter?

Ett grundläggande tips är att ha miljö och kvalitet i åtanke när man väljer profilprodukter. När produkter massproduceras är det viktigt att säkerställa att det görs kvalitetskontroller av produkter och tillverkning, vilket är något som exempelvis t&s reklam jobbar med. Vidare är det viktigt att tänka på produktens synlighet och sitt eget företag i kombination med den potentiella kundens användningsområde. Detta då 34 procent av befolkningen säger sig dagligen använda profilprodukter de blivit sponsrade med, enligt Dagens Media. Nedan följer en lista över olika produkter och vad som kan passa för olika branscher eller aktiviteter:

 

  • Idrottsutrustning: Gäller det en idrottsförening? Då är sportflaskor, väskor, uppvärmnings- och matchkläder värt att investera i för att synas, och något personerna kommer att ha glädje av.
  • Kontorsmaterial: Om de potentiella kunderna arbetar på kontor eller är studenter är kontorsmaterial som pennor välbehövligt, vilket också är den mest använda profilprodukten enligt Mynewsdesk. Block, tygkassar, vattenflaskor, nyckelknippor och tröjor kan dock också fungera.
  • Kläder: Arbetskläder förekommer i många yrken. Jobbar dina potentiella kunder i vård-, restaurang-, städ- eller byggbranschen behövs alltid arbetskläder. Kläder kan dock även vara en idé för skolklasser eller studentföreningar.
  • Skyltar och storformat: Vill du synas stort och mycket? Då är banderoller, skyltar, flaggor eller dekor bra alternativ. Dessa syns väl i till exempel lokaler, utomhus eller vid mässor.
  • Teknikprylar: Riktar du dig till en blandad målgrupp? Små teknikprylar som powerbanks, USB:s, reflexer eller ficklampor är något som alltid är användbart för alla.