Hitta rätt målgrupp för din produkt

Hur hittar man rätt målgrupp när reklam ska tryckas, gatupratare ställas ut eller annonser läggas ut på Facebook, Instagram och Google? Det är inte så svårt som det låter att hitta rätt.

 

I ett tidigare inlägg skrevs det om hur gatupratare som reklam direkt ute på just en gata, är perfekt marknadsföring för butiker och restauranger – särskilt om dessa har rätt budskap som tilltalar den målgrupp de är tänkta att tala till.

 

Selektering och val av målgrupp

 

Vill du lära dig mer om just målgrupper och hur du ska göra för att få till detta? Ett tips är att kolla in den oberoende sajten Verksamt.se, som drivs av Bolagsverket. Där går det bland annat att läsa detta:

 

Din målgrupp är de privatpersoner, företag eller organisationer som du tror har störst behov av dina produkter eller tjänster. Det är den gruppen du ska rikta dig till med din marknadsföring – Verksamt.se

 

Marknaden är stor för produkter och tjänster, det gör att du måste välja ut mindre och mer relevanta grupper ut befolkningen, som är i mest behov av just det du erbjuder. Det kallas att selektera, något du gör hårt i början och senare lite mindre, för att utvidga din kundkrets. Selektera utifrån geografiskt område, företag, privatpersoner, efter inkomst, bransch, yrke, företagsform, ålder, kön, intresse eller kanske efter tidigare köpbeteende på nätet. Ett smart sätt att undersöka din målgrupp på är att vända sig till SCB och läsa av statistik, något du även kan göra på medlems- och branschorganisationer om det du säljer är tänkt att köpas av företag eller riktat mot ett specifikt yrke/bransch.