Från profilkläder till så mycket mera

Textiltryck i fabrikMed några få undantag har de märken som man kan se på profilkläder en ganska anonym tillvaro. Men det finns företag som har börjat med profilkläder, och gått nästan hur långt som helst.

Vad är kopplingen mellan profilkläder och den populära tv-serien House of Cards? För att kunna besvara den frågan måste vi gå tillbaka till början av 1980-talet. Då startade företaget New Wave Group. Grundaren, Torsten Jansson, hade arbetat på mejeri men snabbt tröttnat. Då startade han ett företag som screentryckte tröjor, framför allt till idrottsföreningar. Detta företag växte och växte, och är idag New Wave Group, noterat på börsen, och med 2500 anställda i 22 länder.

Men det har inte alltid gått spikrakt uppåt. För företag i profilklädesbranschen är julklappar ett viktigt affärssegment, och detta fick sig en rejäl knäck 2009, i sviterna av den stora finanskraschen. Marknaden för profilkläder krympte med 30 %, och företaget tvingades till nedskärningar. Först 2014 kunde man satsa igen, och visa svarta siffror i årsredovisningen.

Whiskyglas och träningskläder

New Wave Group har också varit duktiga på att förvärva andra varumärken. Och det är här som House of Cards kommer in i bilden. Orrefors och Kosta Boda är två kända svenska varumärken, som ägs av New Wave och som förknippas med produkter i högre prisklasser. I den populära tv-serien dricker Kevin Spaceys rollfigur whisky ut ett gals från Orrefors, berättar Torsten Jansson för Dagens Industri.

Vintern 2017 fick Torsten Jansson pris som årets grundare i Västsverige. Hans enträgna arbete har lett till att hans koncern idag omfattar mer än 90 varumärken, och har en omsättning på 5,2 miljarder kronor. Vid sidan av Orrefors och Kosta Boda är troligen Craft det mest kända varumärket i New Wave-gruppen. Nyligen lanserades även Cottover, en kollektion av profilkläder i ekologisk och rättvisemärkt bomull.