Bli trovärdig med rörlig content

Har du tänkt på att nästan all content vi ser på sociala medier idag är rörlig? När man vill satsa lite extra på rörlig content finns det framför allt två utmaningar: hur fångar jag ”scrollarens” uppmärksamhet och hur når jag tydligt fram med mitt budskap?

Vi vet att marknadsföringsbranschen har genomgått stora förändringar de senaste decennierna. De trycka mediernas annonsering är inte lika het som den annonseringen vi ser på sociala medier. Det finns både välkänd statistik på hur vi som medieanvändare har förändrat våra vanor, och vad vi efterfrågar hos de annonser vi ser.

Den rörliga contenten ska vara ärlig, nyskapande, tongivande och framkalla nyfikenhet hos den som scrollar. Det är lättare sagt än gjort, och därför är det bra om man väljer en byrå som specialiserar sig på rörlig content och har bra meritlista på samarbeten, vi på kampanjtshirt.se kan rekommendera https://brikk.se/ att göra det.

Budskapet ska komma tidigt

Beroende på vilken plattform du väljer kan du nå särskilda målgrupper. Vi vet till exempel att Snapchat inte är särskilt utbrett bland äldre och pensionärer, och vet också att de yngre generationerna inte alls föredrar Facebook. De två olika plattformarna har olika utformning och gör att du måste anpassa din content därefter, i fråga om längd på klippet och hur tidigt du måste väcka användarens uppmärksamhet. Människor tenderar scrolla bort information hänsynslöst, eftersom vi varje dag måste sålla bland de tusentals budskap vi utsätts för.

För att lyckas med ditt budskap är det viktigt att du arbetar med en byrå som är specialiserade på rörlig content. Det räcker med andra ord inte med att du använder dig av rörlig bild för att nå din målgrupp med ditt budskap, du måste tilltala målgruppen med deras språk. Att väcka intresse med rörlig bild är med andra ord desto svårare, och det är lätt att bara bli ”bortscrollad”. Du behöver alltså arbeta mycket hårt med hur du ska nå trovärdighet med just ditt budskap. Genom att öka trovärdigheten och kvaliteten på ditt content väcker du nyfikenheten, och du

Välj rätt plattform

För några år sedan svämmades internet över av pop-up reklam. Det gjorde att väldigt många användare installerade ad blockers för att slippa bli störda i sitt flöde. Idag vet vi att användaren själv skapar sitt flöde utefter ens egna intressen och preferenser, och vi vet också att användaren är mycket väl medveten om hur den kan undvika information eller välja bort saker i flödet den inte tycker om. Vi vet också att användaren är kräsen med vilken plattform den använder sig utav, och plattformen i sig kräver olika utformning av din content.

Vi vet att allt fler kollar på webb-tv och väljer bort den linjära tvn. Samtidigt är det fortfarande många som väljer linjär TV och där kan du utforma ditt budskap på ett lugnare sätt – man kan inte välja bort en reklamfilm på TV:n (än).